Wat een leven! - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van Jeroen Merkx - WaarBenJij.nu Wat een leven! - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van Jeroen Merkx - WaarBenJij.nu

Wat een leven!

Door: Jeroen Merkx

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

23 December 2014 | Costa Rica, Monteverde

Hallo allemaal!

inmiddels vertoef ik al zo´n 12 dagen in Costa Rica. Hoog tijd om jullie bij te praten!

Costa Rica is een relatief klein land. Qua oppervlakte is het ongeveer net zo groot als Nederland, maar daarmee houden ook alle vergelijkingen op! De 4 miljoen inwoners (ook wel Tico´s genoemd) wonen veelal in de hoofdstad San José of een van de andere grote steden van de centrale hoogvlakte. Buiten die hoogvlakte grijpt de natuur weelderig om zich heen. Tropische regenwouden, dryforests en de nevelwouden wisselen elkaar af en vechten met elkaar om de schoonheidsprijs.

Tijdens deze vakantie krijgen we volop de kans om die wouden eens nader te bekijken. En dat is meer dan de moeite waard, want de bossen zijn het thuis van tal van dieren! Luiaards, leguanen, vogelspinnen, slangen (inclusief een boa constrictor!), toekans, kaaimannen, oppossums, neusberen: wat een leven hier!

Met al die bossen is het niet zo verwonderlijk dat hier ook wel eens een buitje valt. En dat hebben we geweten! Alhoewel het regenseizoen hier al voorbij is, hebben we een dag meegemaakt dat er 30 centimeter (!) regen viel! Gelukkig vergoedt het plaatselijke cerveza Imperial op zo´n dag veel en zitten we gezellig met een aantal medereizigers aan de bar te kletsen.

Inmiddels hebben we de natte gebieden van Costa Rica achter ons gelaten en bevinden we ons nu aan Pacifische kust, de westzijde van Costa Rica. De komende dagen zakken we verder af en gaan we nog een aantal stranden bezoeken en National Park Corcovado, een tropisch regenwoud waar de jaguar voorkomt. Helaas is hij erg schuw en dus lastig te vinden. Maar wie weten hebben we het geluk aan onze zijde en kan ik jullie over een kleine 2 weken een mooie foto van deze prachtige katachtige laten zien!

Met al dat natuurschoon en het inmiddels prachtige weer hier zou ik bijna vergeten dat de kerst voor de deur staat en ook het nieuwe jaar in aantocht is. Daarom wil ik jullie langs deze weg een hele fijne kerst wensen en fantastisch 2015!

Groet,

Jeroen

• 27 December 2014 - 19:14

Familie Beekman!:

Hee Jeroen,

Wat leuk om te lezen dat je het zon naar je zin hebt daar!

Geniet lekker van het mooie weer nu!
    Nederland is nu koud en wit.....

Een hele fijne jaarwisseling!

Groetjes Marijn, Stenn en Christel

• 29 December 2014 - 16:09

Hay En Michelle Vercoulen:

Hee Edje,

Fantastisch om te lezen. 30 centimeter regen en wij hier maar klagen over 10 centimeter sneeuw. Ja, ed je hebt weer de goede week uitgekozen want de winter begint kleine vormen aan te nemen. Wanneer je terug bent zal het wel koud zijn hier.

Ik kijk uit naar de jaguar, alhoewel ik vandaag weer eentje heb zien staan bij een autobedrijf, maar die zal je wel niet bedoelen, haha.

Wij wensen jouw ook een fantastische jaarwisseling en genieten ed, je hebt het verdiend.

Tot in het nieuwe jaar.

Groetjes Hay en Michelle

• 29 December 2014 - 16:47

Anke:

Hee Jeroen

Nice daar!
    Heb je geen slaapplek geregeld en moet je daarom elke nacht ondersteboven aan een tak hangen :-)

• 29 December 2014 - 19:49

Verschaeren:

Ha Jeroen,

Mooi om te lezen, dat je het zo goed naar je zin hebt.
    Geniet nog van je vakantie!!
    We wensen je alvast een fijne jaarwisseling toe!!

Groetjes Meike, Tijn, Cas en Michiel

• 29 December 2014 - 21:17

Neeltje:

Heyy Jeroen,

Mooi plekkie dus! Geniet er maar van !!! Heb je ook een leuke reisgroep?

Goije roetsj!!

Liefs,